Marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak podpisała dziś porozumienie w sprawie restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Tym samym plan naprawczy popiera dziewięciu właścicieli reprezentujących ponad 60% udziałów w spółce.
Restrukturyzacja ma polegać na dofinansowaniu ze strony Skarbu Państwa, które pozwoli firmie na pozbycie się historycznych długów oraz konkretne działania naprawcze w regionalnych oddziałach spółki. Scenariusz ten popierają marszałkowie dziewięciu województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, wielkopolskiego (deklaracja poparcia, w trakcie finalizacji kwestii formalnych) oraz od dziś także lubuskiego.
– Ustaliliśmy kierunki współpracy z Przewozami Regionalnymi, z których najważniejsze to: wspólne dążenie do obniżenia kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej, wprowadzenie transportu zintegrowanego na nierentownych trasach oraz celowego monitoringu natężenia ruchu na wszystkich trasach, w celu wyeliminowania zbędnych kosztów – podkreśla Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego.
– Cieszę się, że systematycznie zwiększa się grono samorządów popierających restrukturyzację Przewozów Regionalnych – mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. – Zrestrukturyzowana spółka będzie mogła wreszcie być konkurencyjna oraz dzięki m.in. inwestycjom taborowym oferować wyższą jakość usług pasażerom. Dzięki temu nie tylko województwo lubuskie, ale i wszystkie pozostałe, będą miały pewność, że organizacja pasażerskiego ruchu pociągów w ich regionie jest prowadzona w sposób efektywny i najbardziej korzystny dla mieszkańców – dodaje.
Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych zakłada, że partner strategiczny reprezentujący Skarb Państwa wniesie do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Fundusze te pozwolą spółce przywrócić zdolność do terminowych realizacji płatności, a następnie do inwestycji m.in. w nowe pociągi.
– Jako samorząd województwa robimy wszystko, żeby nasze koleje były bezpieczne i komfortowe. W tym celu kupujemy nowe pojazdy szynowe. Wszyscy wiemy, że transport kolejowy to ekologia, na którą zdecydowanie stawiamy teraz, a zwłaszcza w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Z raportu przygotowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wynika, że największym beneficjentem inwestycji kolejowych współfinansowanych z funduszy unijnych w latach 2014-2020 będzie właśnie woj. lubuskie – dodaje marszałek Polak.
Wczoraj Przewozy Regionalne podpisały umowę na wykonywanie usług z województwem zachodniopomorskim. Więcej na ten temat piszemy tutaj.